Blog je webová aplikace, která obsahuje příspěvky od jednoho, nebo více autorů na jedné webové stránce. Téma si volí sám autor, který blog má. Blog může být úplně o všem, o receptech, o vaření, o tom, jak správně nakupovat, o psychologii, o autech, o hercích, o zpěvácích, o počítačích, o politice, o bydlení, o manželství, o vztazích a podobně. Témata jsou opravdu různorodá a záleží jen na autorovi, jaké téma si zvolí. Většinou to je takové téma, kterému dotyčný autor rozumí, které ho baví. Psát o něčem, co vás nebaví, asi nemá moc velký smysl. V dnešní době nám vévodí sociální sítě a je jich docela dost. Proto blogování postupně upadá a zastiňuje blogy právě ony sociální sítě. Pravdou je, že v tuto chvíli můžete rozjet dobrý a slibný blog, který vám bude vydělávat. Teď, když blogování upadá, může opravdový talent prorazit a vyniknout. V době, kdy byl trh přesycen blogery, bloger je člověk který píše a přispívá na blog, kteří psali, se dalo prorazit velmi těžko. Nyní je ta možnost.
Blogováním si můžete vytvořit dobré jméno, silnou internetovou komunitu, která váš blog denně navštěvuje a v některých případech vydělat i nějakou tu korunu. Kvalitních blogu v dnešní době je málo, zvláště pak na českém poli, a prorazit s dobrým blogem nemusí být až tak úplně těžké i v dnešní době, kdy sociální sítě vládnou světem. Kvalitním blogem si můžete udělat dobré jméno v oboru, ve kterém se realizujete či se můžete stát takzvanou "internetovou celebritou", jako někteří, které jistě z internetu dobře znáte. Ovšem je jasné, že uspět s blogem není tak jednoduché. Není to o tom začít psát nějaký blog a hned bum a uspějete. Jak tedy rozjet blog tak, aby byl úspěšný? Přinášíme vám tipy, jak na to.
1. styl blogu
Styl je pro blog důležitý, Může být buď informační, kde se lidé dozvědí informace (o autech, o hercích, o zpěvácích a podobně) a poté může být takový blog, kde prezentujete své názory (na politiku, na různé dění ve světě a podobně). Pokud chcete mít stále nové a nové návštěvníky blogu a také pravidelné čtenáře, kteří váš blog navštěvují denně, zaměřte se spíše na ten druhý blog, tedy pište názory. Navíc pokud píšete blog o svých názorech kroťte v něm své emoce, snažte se psát co nejvíce jako novinář. To znamená nezaujatě, jasně a informativně. Svůj názor zde samozřejmě vložte, ale opatrně a bez zbytečných emocí, jak už bylo psáno. Blog, který je čistě jenom názorový a píšete zde jen své názory, musí být opřen o nějakou silnou osobnost. Pozor také na styl psaní, musí být čtivý tak, aby čtenáře zaujal a dobře se mu četl. Z názorového blogu se žádné nové informace nedozvíte, takže musíte snažit zaujmout.
2. vyberte téma blogu
S představou, že vaše osobní problémy budou někoho zajímat, se rozlučte, nebudou. O osobních problémech nemá vůbec cenu blogovat, to rovnou vzdejte, od toho máte kamarádky a kamarády, kterým se můžete svěřit a ne na blogu. Blog, pokud má zaujmout, musí přinášet zajímavé informace, názory, rady, tipy a podobně. Chce to téma, které zaujme, o kterém víte, že vás zajímá a na které téma jste tak trošku "specialista". Psát o něčem co vás nebaví, nebo dokonce o čem nic nevíte, je nesmysl. Blog bude o ničem a nikdo jej nebude číst. Musíte se umět také realizovat, což znamená neustále hledat nové a nové informace o tématu, o kterém píšete.
3. přínos vašeho psaní
Jak se tvoří takový informačně hodnotný blog? Je dobré mít vlastní zkušenost, to se totiž popisuje nejlépe a navíc dáte do psaní i osobní zkušenost, která je neocenitelná. Základem je čtenářům vašeho blogu nějak poradit, dát jim návod či alespoň tipy, jak na to. Samozřejmě to musí být originál, ne zkopírováno někde z jiného blogu. To se nedělá, je to neetické a taky potom to není váš blog a váš článek. Z článků můžete čerpat inspiraci, slova a slovní spojení, ale musí být vaše a jen vaše.
4. forma blogu
Madí, zejména pak slečny v tom kritickém věku, vytvářejí blogísky, u kterých obvykle těžko potlačíte úsměv či smích. Takové slečinky obvykle sepisují na blogu všechno možné. Co se jim dneska stalo, jaký herec či zpěvák je slaďouš, a který je sežrání. Když se k tomu přidá slovník, kde figurují slova jako blogísek, pěkňoučké, krásňoučké,jakákoliv slova, která mají uprostřed jednoduché v, toto v je nahrázováno nesmyslně w, a podobně v kombinaci s růžovou barvou, třpytkami, fotografiemi idolů působí poněkud...zvláštně a spíše to ubližuje, než pomáhá. Pište česky, bez chyb, spisovně a lépe v krátkých větách. Vyvarujte se zbytečných slovíček, které jsou jen takovou výplní. Dlouhý text dejte do odstavců, doplňte je občasnými mezinadpisy. Dlouhé texty je dobré ozvláštnit obrázky, videi, grafy a podobně. Článek bude na první pohled stravitelný a pro čtenáře i čtivý. Design blogu má také pár kritérií a to jednotná grafika, jednotné písmo, snadná orientace, sladěné barvy, výrazné nadpisy článku.
5. pište pravidelně
Když se pro blog nadchnete, je dobré při něm vydržet. Samozřejmě musíte také počítat s tím, že nezažijete boom ihned, někdy to chvíli trvá a to v řádech měsíců. Zpravidla je to tak, že čtenáři nejsou a autora to velmi zklame. Obsah dodávejte nejlépe každý týden, aby vaši pravidelní čtenáři měli co číst. Přispívejte jednou týdně, i když nemáte pravidelné čtenáře, oni přijdou časem, jen musíte být trpěliví. Navíc každý v životě zažil neúspěch. Nedostal se na školu, neodmaturoval za tolik, kolik chtěl, nedostal se na vysokou, neudělal zkoušku, nepřijali ho do zaměstnání, neoslnil slečnu či muže, který se mu líbil a podobně. A při těchto neúspěších také hned všeho nenecháváte. Práci hledáte dál, slečnu či muže taky, zkoušku uděláte znovu a podobně. Proto také při neúspěchu v této oblasti buďte trpěliví, ono se to časem rozjede, jen to chce čas.
6. nezaměnitelnost
Blog by nemělo být možné zaměnit jej s nějakým jiným. Chce to zkrátka jednoznačný název, blog stavět na svém jméně, ne na přezdívce. Důležitá je také grafika. Ta by měla být osobitá a taková, aby se vybavila každému při surfování po stránkách. Uživateli může přitáhnout už jen zajímavý design a to je další plus pro vás, takže s grafikou si dejte práci, kombinujte různé barvy, vylaďte vše k dokonalosti. Vyzkoušejte různé druhy písma, tak, aby ladilo s barvami, s celým blogem a s celým nápadem. Pokud máte seriózní blog, nehodí se žádné písmo, které je kroucené, podtržené či nějak zvlněné. Barvu vybírejte nejlépe černou, ta je nejideálnější a nejpřijatelnější.
7. získejte pravidelné čtenáře
Získávat čtenáře je fuška, někdy je to podobné tomu, jako složit metrák uhlí. Nebuďte laxní a nečekejte, že čtenáři sami přijdou, oni sami přijdou, ale zkuste tomu pomoci. Při začátcích a při rozjezdu vám pomohou sociální sítě, na které můžete dávat odkazy na svůj blog a poté vaši známí, přátelé a kamarádi mohou číst vaše články a sdílet váš blog dál. Dělejte si také statistiky čtenářů. Je to dobré pro vás i pro vaše čtenáře.
8. komunita
Pokud čtenáře ulovíte, je nutné je také přidržet, aby zůstali a pravidelně se k vám vraceli. Je dobré také to, aby vás čtenáři komentovali, přidávali své názory, postřehy a podobně. Základem jsou diskuze pod každým článkem, kde právě dáte prostor čtenářům, aby mohli přispívat. Sociální sítě jsou také dobré k tomu, aby, jste rozšiřovali svou komunitu čtenářů.
9. silné zázemí
Pokud chcete čtenáře hned a nechcete moc shánět a hledat své čtenáře, založte si blog na některém zesilných zpravodajských či na některém silném blogovém portále. Když bude blog zajímavý a čtivý, budete mít odkaz ihned na první stránce, tudíž větší přístup pro lidi.
10. motivace
Největší motivace jsou logicky peníze. Velké firmy asi nezískáte, ale menší drobné prodejce možná zlákáte na to, aby si u vás zaplatili reklamu a umístili ji u vás. Psaním blogů si můžete pěkně vytrénovat a později se věnovat psaní článků na profi úrovni, kdy budete psát články různým firmám, deníkům a, nebo psát také PR články, které jsou v dnešní době velmi oblíbené. Pokud bude váš blog hojně navštěvován a dostane se mezi špičku v českých vodách, reklama se vám jen pohrne. Peníze z reklamy jsou pro vás dobrým přínosem a nikdy nevíte, kdo váš blog navštíví. Třeba někdo, kdo bude chtít, aby, jste pro něj psali na jeho stránkách, které jsou oficiální a za které články se zde platí. A už máte byznys na světě. Je jen potřeba vydržet, nevzdat se a jít si za tím, co opravdu chcete. Ono to úsilí se vyplatí.