Možná také patříte mezi ty, kteří se rozhodli financovat vlastní bydlení hypotékou. Víte, co vás čeká při jejím vyřizováním, jak dlouho to trvá a co vše budete potřebovat? Přibližme si vyřizování hypotéky.
Výběr hypotečního úvěru a podání žádosti
Na trhu jsou mnozí poskytovatelé hypoték, takže si nejdříve budete muset vybrat, kterou banku oslovíte. Banku vybírejte především podle výše úroku a délky garantované doby úroku. Porovnejte si jednotlivé nabídky prostřednictvím informací na internetu, ale dobré je si i do více bank zajít a informovat se o aktuální nabídce a možnostech.
Pokud už jste si banku vybrali, podáte žádost o hypoteční úvěr. Předem by vám banka měla dát doklady, které jsou pro vyřizování hypotéky třeba.
Potřebné dokumenty pro vyřízení hypotečního úvěru
Z dokladů budete potřebovat:
- osobní doklady: Vyžadují se zpravidla dva - občanský průkaz a druhý doklad totožnosti.
- potvrzení o výši příjmu: Všechny banky pro schvalování hypotéky vyžadují potvrzení o výši příjmů. U zaměstnanců ho vydává zaměstnavatel. Podnikatelé či OSVČ dodávají daňové přiznání (většinou za poslední dva roky), živnostenský list, někdy i potvrzení o bezdlužnosti z finančního úřadu.
- odhad ceny nemovitosti: Provádí ho znalec a ne vždy odhadní cena nemovitosti odpovídá kupní. Při rozhodování o výši hypotečního úvěru dávají banky větší váhu odhadní ceně.
- kupní smlouvu: Pokud ještě kupní smlouvu nemáte, vyjednejte si alespoň smlouvu o budoucí kupní smlouvě.
- doklady ke stavbě: Nekupujete-li byt či rodinný dům, ale stavíte, budete potřebovat ještě další doklady. Mezi ně patří stavební povolení či doklad o nahlášení stavebních prací, smlouvu o dílo s dodavatelem stavby, rozpočet stavby a její harmonogram, projektovou dokumentaci a doklad o penězích, které jste do stavby investovali.
Zpracování žádosti o hypoteční úvěr
Po podání žádosti a dalších potřebných dokumentů banka vše zpracovává. Odpověď vám dá zpravidla do několika týdnů, většinou kolem dvou týdnů. Poté vás vyrozumí, zda vám bude hypoteční úvěr poskytnut či nikoliv. Pokud ano, čeká vás podpis úvěrové smlouvy, zástavní smlouvy a smlouvy o vedení účtu.
Podmínky pro získání hypotečního úvěru
Podmínky pro získání hypotečního úvěru se liší podle poskytovatele. Základní podmínky jsou však velmi podobné. Jsou jimi plnoletost, občanství ČR či trvalý pobyt u nás, ručení nemovitostí (většinou tou kupovanou), doložení příjmů, absence negativního záznamu v registru dlužníků, žádné velké finanční závazky a pracovní poměr na dobu neurčitou minimálně dva roky. Další podmínky jsou již individuálně stanovované konkrétní bankou.
Čerpání hypotečního úvěru
Po vyřízení všech náležitostí můžete začít úvěr čerpat. V průběhu čerpání platíte jen úroky z vyčerpané částky. Čerpání hypotečního úvěru může být totiž jednorázové nebo postupné. Po vyčerpání úvěru obdržíte oznámení o ukončení čerpání a výši anuitní splátky. Následně začněte se splácením úroků a umořováním jistiny pravidelnými měsíčními splátkami. V době fixace máte možnost úvěr částečně nebo úplně splatit bez sankcí.
Pomůže vám finanční poradce
Výběr hypotéky a její vyřízení může být pro laika velmi obtížné. Proto existují služby finančních poradců. Pokud se pro něj rozhodnete, volte vždy nezávislého finančního poradce, který spolupracuje s více bankami. Budete mít jistotu, že vám poradí to, co je skutečně nejlepší pro vás. Profesionalita a odbornost jednotlivých finančních poradců se liší. Kvalitní poradce by vám měl pomoci s výběrem nejvýhodnější hypotéky pro vás a zároveň vás upozornit na možné záludnosti ve smlouvě.