Jak se chovat na jednání?

08.10. 2013 • Různé 2559x

Jednání nemá rád v práci asi nikdo. Musíte zaujmout nové klienty i ty stávající a ukázat jim, že jste stejně dobří jako vaši kolegové. Samozřejmě jednání provází plno nervozity z vaší strany. Musíte předvést ten nejlepší výkon, ale máte určité pochyby. Co kdyby. Co když se jim nebudu líbit? Co když něco řeknu špatně? Co když udělám něco špatně? Co když nejsem dostatečně přpraven(á) a podobně. Každý to zná, každý před jednáním má pochyby, to je naprosto v pořádku a běžné. Nervozita zkrátka patří k takovýmto situacím a navíc vás nervozita může vybičovat k co nejlepším výkonům. Samozřejmě, také nervozita vás může zcela potopit a ublížit vám, když nedokážete nervozitu přemoci a ona vás zcela ovládne. Je proto dobré, aby, jste byli na jednání dobře připraveni, to je základ. Dobrá příprava neznamená jen to, že si zpracujete papíry a tím to hasne. Vyzkoušejte si svou prezentaci před někým doma a zeptejte se jej na to, jak na něj působíte. Vezměte si jeho rady k srdci a zkuste je využít k lepšímu výkonu. Dobré je vyhotovit si grafy a podobně, čímž svou prezentaci oživíte a bude se vědět, že máte o práci zájem a věnovali jste jí dostatek času na realizaci. Značí to, že přípravu jste neodflákli, což jsou plusové body pro vás.

Jsou však chvíle, kdy vše co je výše zmíněno, grafy, prezentaci a podobně máte dobře připraveno. Vaše argumenty a vše je dokonalé, ale to mnohdy nestačí k dokonalosti. Co takhle vaše vystupování? To je přeci také důležité a to mnoho lidí zcela přehlíží. V práci máte těžké jednání s novými klienty? Chcete, aby vše dopadlo co nejlépe, a vy jste pro firmu tuto zakázku získali? Chcete také mít úspěch a ukázat všem okolo, že na to máte a že umíte svou práci obhájit a umíte se v tomto konkurenčím místě poprat? Samozřejmě to je chvályhodné. Musíte však své vystupování vyladit a tím svou prezentaci na jednání dovést k dokonalosti a k tomu, aby zakázku dali přímo vám.

1. MĚJTE PAPÍRY PO RUCE

Nikdo nemá v hlavě vše, a i když si třeba prezentaci pamatujete nazpaměť, může nastat situace, kdy se vám to vše najednou vykouří z hlavy a vy budete jen stát a trapně dolovat z hlavy nějakou informaci. Ta, ale ne a ne přijít. Není vůbec žádná ostuda, když si vše napíšete na papír a v případě podobného výpadku paměti, budete mít záchranu. Navíc, bude vidět, že vy jste připraveni na jednání a, že přípravu jste nepodcenili a důkladně jste vše připravili a neponechali nic v náhodě. Poznámky si napište pečlivě a pokud možno čitelně, není moc profesionální luštit po sobě čmáranice.

2. PONECHEJTE SI NĚCO V RUKÁVU

Jednání se ubírá výborným směrem, vše jde tak, jak jste si naplánovali, ale najednou zádrhel. I když je vše na perfektní úrovni, může se stát, že nabídka se nemusí vašim potenciálním klientům líbit. Budou chtít něco jiného. A co teď? Proto je dobré, když nevysypete na klienty vše najednou, ale dávkujete jim nabídky postupně. Ať máte nějaké ty argumenty na to, když jejich odpověď bude znít ne.

3. DĚLEJTE SI POZNÁMKY

Připadáte si blbě, jako malí školáčci, kteří si píší poznámky do sešitu? No sešit si pořizovat nemusíte, stačí blok, ale není ostuda si během jednání dělat poznámky a zapisovat si důležité body. Dokážete tak, že vaše jednání je profesionální a, že umíte jednat na vysoké úrovni. Poslouží vám zápisky k tomu, aby, jste dokázali navázat na předešlou schůzku. A to je velká známka profesionality.

4. CHCETE POUŽÍT DIKTAFON? JEN SE SOUHLASEM!

Samozřejmě není špatné si své jednání nahrát, pro to, aby bylo vše zaznamenáno, aby si jej mohl poslechnout váš nadřízený, který nemohl být přítomen, nebo pro kolegu, se kterým chcete jednání probrat. Ovšem v rámci profesionality a hry fair-play upozorňete protistranu a požádejte ji o souhlas. Pokud souhlasit nebude, respektujte to a diktafon vypněte.

5. POSLOUCHAT JE DOBRÉ

Na začátku jednání předneste své nápady, své vize a své požadavky. Poté ovšem nechte mluvit protistranu. Vyslechněte si ji, reagujte na její připomínky. Ptejte se na jejich reakce, na jejich otázky, na nesrovnalosti, které třeba pro ně v prezentaci jsou. Nemá smysl je nudit půl hodiny, kdy mluvíte jen a jen vy a nenecháte je vůbec promluvit. Takové jednání je bezpředmětné. Aktivně naslouchejte, to vám pomůže k tomu vést mnohem lepší jednání a dobrat se společně k výsledku, který vyhovuje oběma stranám.

6. MLUVTE ZA SEBE

Samozřejmě, že jednáte za celou vaši firmu, ale pokud budete mluvit, mluvte za sebe, tedy v první osobě. Například slovesa. Nepoužívejte slovesa typu, máme, dáme, připravíme, ale mám, dám a připravím. Jste to vy, kdo řídí jednání a nemá cenu se schovávat za množné číslo a za kolektiv celé firmy. Je to vaše prezentace.

7. OBLEČENÍ

Pozor je dobré dávat si i na to, co si na sebe vezmete. Určitě na jednání není dobré vzít si rifle a nějaké tričko. Na jednání je dobré se obléct elegantně a pěkně. Nepřehánějte to s výstřihem, nepůsobí to profesionálně, může to půobit spíše vulgárně a vyzývavě.

8. OSOBNÍ PROJEV

Stisk jako leklá ryba, nedívat se do očí, nesmělý a tichý hlásek, díváte se stále dolů, mnete si ruce, saháte si do vlasů, uhýbáte pohledem a podobně? To vše svědčí o tom, že nemáte dostatek sebevědomí a, že si nevěříte. Musíte mít pevný stisk, hlas přiměřený, dívejte se svým klientům do očí, nedívejte se stále dolů, působte vyrovnaně a sebejistě, ovšem se sebejistotou to nesmíte přehánět.

9. ÚSMĚV A DECH

Nezapomínejte se občas usmát. Úsměv je velmi důležitý, nemůžete být celé jednání zamračeni a nevyloudit na tváři žádný úsměv. Ten vás rozzáří, udělá vás lidštějším a navíc vám jej vaši klienti oplatí a máte hned přátelštější atmosféru. Nezapomeňte také na to, aby váš dech nebyl cítit. Je dobré den předem nejíst nic s česnekem, ráno si důkladně vyčistit zuby a před jednáním si dám bonbón či žvýkačku. Na jednání si, ale žvýkačku v ústech nenechávejte, působí to nepříjemně, rušivě a není to vůbec profesionální. Tak samo jako jednání může narušit nepříjemný zápach z úst. Dejte také pozor na to, aby, jste voněli. Zase to s parfémem nepřežeňte, ať pak nemusíte větrat, jelikož je vašim klientům mdlo z vašeho těžkého parfému. Samozřejmě se navoňte, ale lehce. Spíše si ráno dopřejte sprchu, aby, jste nebyli případně cítit potem, to také není profesionální.

Líbil se vám článek? Sdílejte ho prosím :-)
Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Googlu

Další zajímavé články z rubriky 'Různé'
Tipy na jiné články